Allmänna villkor

Allmänna villkor

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor förstås med:

Ångerrätt: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

Konsument: den fysiska person som inte handlar i yrkesmässig eller affärsmässig verksamhet och ingår ett avtal på distans med företaget;

Dag: kalenderdag;

Långsiktigt avtal: ett avtal på distans som avser en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller mottagningsförpliktelser är spridda över tid;

Hållbar dataträger: vilket som helst medium som gör det möjligt för konsumenten eller företaget att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen;

Ångerrätt: konsumentens möjlighet att avstå från avtalet på distans inom ångerrättens tidsram;

Företag: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;

Avtal på distans: ett avtal där produkterna och/eller tjänsterna säljs via ett system organiserat av företaget för distansförsäljning, där avtalet enbart ingås med hjälp av en eller flera kommunikationstekniker på distans;

Kommunikationsteknik på distans: ett verktyg som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företaget träffas på samma plats.

Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för företaget.

Artikel 2 – Företagets identitet

Företagsnamn: Alvawear
Organisationsnummer:
Handelsnamn: Alvawear
Momsnummer:
Kundtjänst e-post: info@alvawear.se
Företagsadress:

Artikel 3 – Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företaget och för varje ingånget avtal på distans samt beställningar mellan företaget och konsumenten.

Innan ett avtal på distans ingås ska texten av dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt kommer företaget att informera konsumenten om var de allmänna villkoren kan ses och att de kommer att skickas kostnadsfritt på begäran av konsumenten.

Om avtalet på distans ingås elektroniskt kan, i avvikelse från föregående, dessa allmänna villkor tillhandahållas konsumenten på elektronisk väg på ett sätt som gör det enkelt för konsumenten att lagra dem på en hållbar dataträger. Om detta inte är möjligt kommer företaget att ange var villkoren kan ses och att de kan skickas till konsumenten på begäran.

Om specifika produkt- eller tjänstevillkor är tillämpliga utöver dessa allmänna villkor, gäller samma regler för tillhandahållande av information som beskrivs ovan.

Om någon bestämmelse i dessa allmänna villkor är ogiltig eller ogiltigförklaras, förblir övriga delar av avtalet och dessa villkor giltiga och den ogiltiga bestämmelsen ska omedelbart ersättas med en bestämmelse som närmast motsvarar den ursprungliga.

Artikel 4 – Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under vissa villkor, ska detta tydligt anges i erbjudandet.

Erbjudandet är frivilligt. Företaget har rätt att ändra och justera erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrant beskriven beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen ska vara tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en välgrundad bedömning av erbjudandet. Om företaget använder bilder ska dessa vara en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller felaktigheter i erbjudandet binder inte företaget.

Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är indikativa och kan inte ge upphov till skadestånd eller uppsägning av avtalet.

Artikel 5 – Avtalet

Avtalet ingås, under förutsättning av det som anges i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de ställda villkoren.

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt bekräftar företaget omedelbart elektroniskt mottagandet av accepten. Tills dess att mottagandet bekräftats kan konsumenten häva avtalet.

Företaget ska vid elektronisk ingående av avtal vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö.

Företaget kan inom de rättsliga ramarna ta reda på om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, samt om andra faktorer som är viktiga för att ingå avtalet på distans. Om företaget har goda skäl att inte ingå avtalet är det berättigat att vägra eller knyta särskilda villkor till beställningen.

Artikel 6 – Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att ångra avtalet utan att ange något skäl inom 30 dagar. Denna ångertid börjar löpa från och med den dag då konsumenten eller en av denne anvisad representant tar emot produkten.

Under ångertiden ska konsumenten behandla produkten och förpackningen varsamt. Produkten får endast öppnas eller användas i den mån det är nödvändigt för att kunna avgöra om den önskas behållas. Om konsumenten ångrar köpet, ska produkten returneras med alla tillbehör och, om möjligt, i originalförpackningen och i ett tillstånd som gör det möjligt för företaget att återanvända produkten.

För att ångra köpet måste konsumenten meddela företaget inom 30 dagar efter mottagandet av produkten. Meddelandet ska göras skriftligt via e-post. Efter att konsumenten har meddelat företaget att de vill ångra köpet ska produkten returneras inom 30 dagar.

Artikel 7 – Ångerrättens kostnader

Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska kostnaden för returfrakten stå för konsumenten.

Om konsumenten har betalat ett belopp kommer företaget att återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar efter ångerrättens utövande, under förutsättning att produkten har återtagits eller att ett bevis på fullständig returleverans kan visas.

Artikel 8 – Uteslutning av ångerrätt

Företaget kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som:

  • har anpassats enligt konsumentens specifikationer;
  • är tydligt personliga;
  • inte kan returneras av naturen;
  • snabbt kan förfalla eller bli gamla;
  • vars pris är beroende av fluktuationer på finansmarknaden.

Artikel 9 – Priser

Priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna kommer inte att höjas under den angivna giltighetstiden, om inte förändringar i moms eller andra lagstadgade regler påverkar.

Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti

Företaget garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet och de lagstadgade kraven vid tidpunkten för avtalets ingående.

Artikel 11 – Leverans och utförande

Företaget ska göra sitt bästa för att leverera beställda produkter så snart som möjligt, men senast inom 30 dagar om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid.

Artikel 12 – Långsiktiga avtal

Konsumenten kan säga upp ett långsiktigt avtal som ingåtts för att regelbundet leverera produkter eller tjänster när som helst, med en uppsägningstid på högst en månad.

Artikel 13 – Betalning

De belopp som konsumenten är skyldig att betala ska vara betalda inom 7 arbetsdagar efter att ångerrättens tidsfrist börjat löpa.

Artikel 14 – Klagomålsreglering

Klagomål om avtalets utförande måste lämnas till företaget inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt felet.

Artikel 15 – Tvister

På avtalen mellan företaget och konsumenten gäller enbart svensk lag.